Ніжэй прыведзены асноўныя пункты ПДР РБ, якія непасрэдна тычацца руху на ровары. Варта заўважыць, што на веласіпедыстаў распаўсюджваецца дзеянне таксама і іншых пунктаў ПДР, якія адносяцца да ўсіх удзельнікаў дарожнага руху.
Глава 1
АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ
2.5. веласіпед, веламабіль (далей — веласіпед) — транспартны сродак, за выключэннем інвалідных калясак, прыводнае ў рух мускульнай сілай чалавека (людзей), які знаходзіцца на (у) ім;
2.6. веласіпедная дарожка — вылучаны канструктыўна або з дапамогай ліній гарызантальнай дарожнай разметкі элемент дарогі, прызначаны для руху кіроўцаў ровараў (далей – веласіпедысты), пазначаны дарожным знакам “Веласіпедная дарожка”;
2.46. пешаход — фізічная асоба, якая ўдзельнічае ў дарожным руху па-за транспартнага сродку, у тым ліку передвигающееся ў інваліднай калясцы, на ролікавых каньках, лыжах, на іншым спартыўным інвентары, якое вядзе веласіпед, мапед або матацыкл, везущее санкі або каляску і не выконвае ў вызначаным парадку на дарозе рамонтныя і іншыя работы;
2.48. пешаходная зона — тэрыторыя, прызначаная для руху пешаходаў і веласіпедыстаў, уезды на якую і выезды з якой пазначаны дарожнымі знакамі “Пешаходная зона” і “Канец пешаходнай зоны”;
2.72. тратуар — элемент дарогі, які прымыкае да праезнай часткі або аддзелены ад яе газонам, прызначаны для руху пешаходаў і веласіпедыстаў у адпаведнасці з дадзенымі Правіламі;
Глава 4
ПРАВЫ І АБАВЯЗКІ ПЕШАХОДАЎ
19. У цёмны час сутак і (або) пры недастатковай бачнасці дарогі ў выпадку руху па абочыне або па краі праезнай часткі дарогі пешаход, які вядзе веласіпед, мапед, матацыкл без бакавога прычэпа, пазначаны габарытнымі агнямі, сігнальнымі ліхтарамі або святлоадбіўнымі элементамі (святлоадбівальнымі стужкамі), павінен рухацца па ходу руху транспартных сродкаў.
Глава 9
МАНЕЎРАВАННЕ
58. Пасля прыпынку або стаянкі вадзіцель транспартнага сродку, што пачынае рух, абавязаны саступіць дарогу рухаюцца транспартных сродкаў, акрамя выпадку, прадугледжанага пунктам 125 дадзеных Правіл. Пры з’ездзе з дарогі кіроўца абавязаны саступіць дарогу пешаходам, вершнікаў і веласіпедыстам, шлях руху якіх ён перасякае.
Глава 17
РУХ ПА АЎТАМАГІСТРАЛІ
131. Аўтамагістраль пазначаецца дарожным знакам “Аўтамагістраль”. На аўтамагістралях забараняецца:
131.1. рух пешаходаў, гужавых транспартных сродкаў, коннікаў, пагонцаў жывёлы, рух на веласіпедах, мапедах, колавых трактарах, самаходных машынах і транспартных сродках, якія па тэхнічных прычынах не могуць развіваць хуткасць руху больш за 40 км/ч;
Глава 18
РУХ У ЖЫЛОЙ І ПЕШАХОДНАЙ ЗОНАХ, НА ПРЫЛЕГЛАЙ ТЭРЫТОРЫІ
136. Пры выездзе з жылой і пешаходнай зон, прылеглай тэрыторыі кіроўцы павінны саступіць дарогу транспартным сродкам, якія рухаюцца па ёй, а таксама пешаходам, веласіпедыстам і вершнікаў, шлях руху якіх яны перасякаюць.
Глава 19
ПРЫПЫНАК І СТАЯНКА ТРАНСПАРТНЫХ СРОДКАЎ
142. Транспартныя сродкі, за выключэннем веласіпеда, мапеда, матацыкла без бакавога прычэпа, штурхаць па праезнай частцы дарогі забараняецца (за выключэннем выпадку вывядзення іх за межы праезнай часткі дарогі).
Глава 20
РУХ НА ВЕЛАСІПЕДАХ І МАПЕДАХ
148. Рух на ровары павінен ажыццяўляцца па веласіпеднай дарожцы, а пры яе адсутнасці — па абочыне, тратуары або пешаходнай дарожцы, не ствараючы перашкоды для бяспечнага руху пешаходаў. Пры адсутнасці названых элементаў дарогі ці немагчымасці руху па іх дапускаецца рух веласіпедыстаў па праезнай частцы дарогі ў адзін шэраг не далей за 1 метр ад яе правага краю.
Пры гэтым:
148.1. выезд далей за 1 метр ад правага краю праезнай часткі дарогі дапускаецца толькі для аб’езду перашкоды і ў дазволеных выпадках для павароту налева або развароту;
148.2. калоны веласіпедыстаў пры руху па праезнай частцы дарогі павінны быць падзелены на групы не больш чым па 10 веласіпедыстаў. Адлегласць паміж групамі павінна складаць не менш за 100 метраў;
148.3. пры наяўнасці на праезнай частцы дарогі лініі гарызантальнай дарожнай разметкі 1.2, якая пазначае яе край, гэтая лінія павінна размяшчацца злева ад веласіпедыста.
149. Пры руху па дарозе ў цёмны час сутак і (або) пры яе недастатковай бачнасці на веласіпедзе або мапедзе павінны быць уключаны: спераду — фара (ліхтар), якая выпраменьвае белае святло, ззаду — ліхтар, які выпраменьвае чырвонае святло.
150. Па-за скрыжаваннямі на нерэгулюемым скрыжаванні роварнай дарожкі з дарогай раварыст абавязаны саступіць дарогу транспартным сродкам, якія рухаюцца па гэтай дарозе.
151. Пры перасячэнні праезнай часткі дарогі па пешаходным пераходзе раварыст павінен весці ровар побач з сабой і кіравацца патрабаваннямі, прадугледжанымі дадзенымі Правіламі для руху пешаходаў.
152. Рух на мапедзе павінен ажыццяўляцца па ўзбочыне ці праезнай частцы дарогі не далей за 1 метр ад правага краю праезнай часткі. Пры гэтым выезд далей за 1 метр ад яе правага краю дапускаецца толькі для аб’езду перашкоды і ў дазволеных выпадках для павароту налева або развароту.
153. Веласіпедысту і кіроўцу мапеда забараняецца:
153.1. выкарыстоўваць тэхнічна няспраўныя веласіпеды і мапеды, а таксама абсталяваныя з парушэннем патрабаванняў тэхнічных нарматыўных прававых актаў;
153.2. рухацца, не трымаючыся за руль і (або) не трымаючы ногі на педалях (падножках);
153.3. паварочваць налева або разварочвацца на дарозе, якая мае трамвайны пуць, і на дарозе, якая мае больш адной паласы для руху ў дадзеным кірунку;
153.4. рухацца па дарозе ва ўмовах снегападу і (або) галалёдзіцы;
153.5. перавозіць пасажыраў, за выключэннем перавозкі дзяцей ва ўзросце да сямі гадоў на дадатковым спецыяльна абсталяваным сядзенні;
153.6. перавозіць грузы, якія выступаюць больш чым на 0,5 метра па даўжыні або шырыні за габарыты транспартнага сродку, а таксама грузы, якія замінаюць кіраванню гэтым транспартным сродкам.
154. Забараняецца без суправаджэння паўналетняй асобы кіраваць на дарозе асобам, маладзейшым за:
154.1. чатырнаццаць гадоў – веласіпедам (акрамя пешаходных і жылых зон, тратуараў, веласіпедных і пешаходных дарожак);
154.2. шаснаццаць гадоў – мапедам (акрамя пешаходных і жылых зон).
155. Кіроўцу мапеда забараняецца ездзіць па тратуарах, веласіпедных і пешаходных дарожках, дарожках для коннікаў.
156. Забараняецца буксіроўка ровара і роварам, за выключэннем роварнага прычэпа прамысловай вытворчасці.
Глава 26
АСНОЎНЫЯ ПАЛАЖЭННІ АБ ДОПУСКУ ТРАНСПАРТНЫХ СРОДКАЎ ДА ЎДЗЕЛУ Ў ДАРОЖНЫМ РУХУ, ІХ ТЭХНІЧНЫ СТАН, АБСТАЛЯВАННЕ
200. Ровар павінен мець спраўныя тармазную сістэму, рулявое кіраванне і гукавы сігнал, быць абсталяваны люстэркам задняга віду, спераду святловяртальнікаў белага колеру, ззаду — святловяртальнікаў (святлоадбіўнымі элементамі) чырвонага колеру, а з кожнай бакавой боку — святлоадбіўнымі элементамі аранжавага колеру.
Правілы бяспечных паводзін падчас масавых веласіпедных акцый
Крытычная маса, Бардзюрны пятніца, Дзень без аўто — любыя масавыя веласіпедныя акцыі, якія праводзяцца на вуліцах горада, гэта яркае і ўражліва відовішча. Аднак дасягнуць зладжанай руху вялікай групы веласіпедыстаў не так ужо проста.
Калі ты лічыш, што арганізацыя і правядзенне акцый, гэта цалкам клопат арганізатараў – можаце далей не чытаць, як зрэшты, і прыязджаць на акцыі.
Калі ты думаеш, што акцыі атрымліваюцца «самі сабой» — забудзь пра гэта.
Калі ты ўпэўнены, што ад твайго паводзінаў падчас акцыі нічога не залежыць – ты не мае рацыю.
Кожная новая акцыя – гэта праца і клопат валанцёраў і ўдзельнікаў. Так, так – удзельнікаў! Кожны з нас, прымаючы ўдзел у акцыі, бярэ на сябе частку адказнасці за тое, каб усё прайшло гладка і без здарэнняў.
Кожны веласіпедыст павінен ведаць і выконваць «Правілы дарожнага руху», як мінімум тую іх частку, якая тычыцца руху веласіпедыстаў.
Акрамя таго, ёсць шэраг простых правілаў для руху ў вялікай групе веласіпедыстаў. Выконваючы гэтыя правілы, кожны з нас робіць свой карысны ўклад у арганізацыю акцый. Правілы сфармуляваны максімальна проста, каб іх мог зразумець і асэнсаваць любы тугадум (ну ты ж не такі, так?).
Правілы руху ў групе веласіпедыстаў:
1. Шануй дыстанцыю! Асабліва да які едзе перад табой. Заўсёды сачы за становішчам наперадзе сябе.
2. Варушыся прамалінейна! Не виляй ў бакі і не падобна ўнутры калоны. Калі хочаш ехаць побач з адным (сяброўкай, мамай і г. д.) станавіся побач з ім яшчэ на старце.
3. Варушыся там, дзе ўсё! Калі акцыя праходзіць па праезнай часткі – не выскакивай на тратуар, калі калона рухаецца па тратуары – табе няма чаго рабіць на праезнай частцы.
4. Не размаўляй па тэлефоне! Гэта адцягвае тваю ўвагу, а рэзкае тармажэнне адной рукой прыводзіць да падзення
5. Не куры! Хапае і без цябе выхлапаў.
6. Уключы святло! Пры руху ў цёмны час сутак веласіпедыст павінен быць пазначаны белым ліхтаром спераду і чырвоным ззаду.
7. Тармазі і паварочвай плаўна! Папярэджваючы астатніх адмысловымі жэстамі:
— для ўказання павароту завядзі руку, адпаведную кірунку павароту, гарызантальна ў бок;
— перад тым як знізіць хуткасць, падымі руку вертыкальна ўверх;
— калі бачыш перад сабой на дарозе перашкоду (адкрыты люк, выбоіна), аб’язджаючы, абавязкова пакажы на яго рукой;
— жэсты можна дубляваць голасам, гучна прамаўляючы «Стоп!», «Увага!», «Асцярожна!» і г. д.;
— заўсёды сачы за жэстамі навакольных, асабліва тых, хто рухаецца наперадзе.
8. Панты пакінь дома! Скачкі, язда на заднім коле, дрыфт і іншыя выкрутасы тут не дарэчныя і не бяспечныя для навакольных цябе людзей.
9. Ніякага алкаголю! Да і падчас акцый не варта прымаць алкаголь. Пасля – гэта ўжо асабістая справа кожнага.
Парушаючы гэтыя правілы, ты ставіш пад пагрозу сваю бяспеку і бяспеку навакольных
Таксама асобна звяртаю ўвагу на такой «групе рызыкі» як пачаткоўцы. Заўсёды прыемна бачыць, што колькасць акцый расце, але новыя людзі часта не знаёмыя ні з мэтамі, якія праводзяцца акцый ні, тым больш, з дадзенымі правіламі. Прашу ўсіх дасведчаных удзельнікаў не заставацца абыякавымі і папрацаваць растлумачыць гэтыя простыя правілы пачаткоўцам.
Трохі аб арганізацыі руху калоны і валанцёрах
Валанцёры – актыўныя веласіпедысты, якія аказваюць добраахвотную дапамогу пры арганізацыі і правядзенні акцый. Валанцёры забяспечваюцца святлоадбівальнымі камізэлькамі, што дапамагае вылучыць іх з удзельнікаў калоны. Па характары абавязкаў валанцёры падзяляюцца такім чынам:
1. Накіроўвалыя:
— задаюць неабходную хуткасць калоны, якая дазволіць аднолькава камфортна рухацца калоны ўдзельнікаў з рознай фізічнай падрыхтоўкай;
— кантралююць хуткасць на спусках, паніжаючы яе, каб пазбегнуць «завалаў»;
— «прытрымваюць» калону пасля зацяжнога ўздыму, чакаючы замыкальных;
— сочаць за тым, каб удзельнікі калоны не абганялі накіравальнага (як правіла, машына суправаджэння арыентуецца па першым удзельнікам калоны);
— папярэджвае калону аб надыходзячых перашкоды.
2. Дзяжурныя:
— пры руху па праезнай частцы выстройваюцца ўздоўж левага краю калоны, каб павысіць прыкметнасць калоны і прадухіліць рух удзельнікаў па-за правай паласы;
— сочаць за агульным парадкам у калоне, не дапушчаючы грубых парушэнняў правілаў падчас руху.
3. Замыкальныя:
— кантралююць хвост калоны, сочаць за тым, каб калона моцна не расцягвалася і не раздзіралася, пры наяўнасці радыёсувязі з накіроўвалымі могуць карэктаваць хуткасць калоны;
— пры адставанні або спыненне асобных удзельнікаў высвятляюць прычыны, пры неабходнасці «прытрымваюць» калону альбо вылучаюць ўдзельніка для аказання тэхнічнай, медыцынскай або іншай дапамогі (замыкальныя не пакідаю калону да фінішу).
матэрыял падрыхтаваў votodef